06 september, 2014

Kletspraatje over het nieuwe schooljaar + motivatie tips!


Omdat ik nooit veel echte persoonlijke levensverhalen op mijn blog schrijf, leek het mij wel eens leuk om jullie bij te praten over mijn schoolse leventje op de Hogeschool van Leiden. Dit is namelijk mijn eerste week op het HBO geweest en in deze post zal ik jullie vertellen hoe mijn eerste ervaringen zijn!

Al ongeveer een jaar weet ik het heel zeker; ik wil commerciĆ«le economie in Leiden gaan studeren. Waarom in Leiden? Leiden is relatief dichtbij Hoofddorp en de hogeschool staat goed aangeschreven. Ook gaf het me een prettige indruk toen ik de open-dag bezocht en toen ik later op een random dag naar binnen liep. En nu de vraag die je misschien meer bezig houdt; waarom in vredesnaam ga je economie studeren?! Nou dat zal ik eens uitleggen. Ik heb de wiskundige en economische hoek van het leren altijd al leuk gevonden. Wiskunde, economie en M&O waren dan ook mijn beste vakken. 

Mijn opleiding, commerciele economie, houdt in dat je je o.a. bezig houdt met producten en diensten op de markt brengen en vervolgens kijken hoe je deze op de meest creatieve en strategische manier kan verkopen. En ja, daar komen ook cijfertjes en rare, ondefinieerbare begrippen bij kijken. En grote lappen tekst, en verkooptrucjes, en mannen in pak. Hoe dan ook, ik heb er onwijs veel zin in. Het gene waar ik mij het meest op 'verheug' is de ontwikkeling van een gewoon school meisje naar iemand die een product vol overtuiging aan een bedrijf kan gaan verkopen. Want er komen een hoop presentaties bij kijken en daarvoor moet je wel steeds sterker in je schoenen komen te staan. Zeker dat laatste is iets waar ik hard aan ga werken dit jaar en wat met deze opleiding zeker ook zal gaan lukken. 

Achja, het zal hoe dan ook een mooi jaar worden nu ik student ben. Ik moet alleen wel mijn motivatie er goed bijhouden want dat valt nog wel eens tegen. Ik heb een aantal tips voor jullie op een rijtje gezet die mij het laatste jaar van havo hebben geholpen om zoveel mogelijk uit mijn school te krijgen;
♥  Maak voor jezelf dagen van 9 tot 6. Dus ook al moet je pas om 12 uur beginnen, sta gewoon om 8 uur op en zorg dat je scherp bent. 
♥  Een actieve werkhouding in de les scheelt al de helft van het werk. Zo ga ik bijvoorbeeld altijd voorin de klas zitten, klets bijna niet onder de les en zorg dat mijn mobiel ver uit het zicht blijft. Dan wordt je haast wel gedwongen om naar je docent te luisteren.                       ♥  Maak aantekeningen in de lessen. Wanneer je schrijft onthoudt je het veel sneller dan dat je alleen maar luistert                                  
♥  Zorg dat je je op je gemak voelt op school/college. Maak vrienden, trek leuke kleding aan en zorg dat je altijd fris en fruitig de dag ingaat. Dat geeft jezelf een comfortabel gevoel en maakt school een stukje leuker.                      



Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Ik ben heel erg benieuwd welke opleiding jullie doen en hoe dat jullie bevalt!













(nog wat random tumblr foto's die mij erg aanspraken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten